Cykelhjelm Racer
Henter data.
Cykelhjelm Racer
Når man ser på en cykelhjelm til racer er der flere ting man fokuserer på fra producenternes side. Hjelmene skal være lette, de skal være ventilerede og, i nogle tilfælde, aerodynamiske – og naturligvis sikre.
Aero cykelhjelme til landevejen
I landevejscykling er aerodynamikken for alvor kommet på dagsordenen, da man ved at minimere vindmostanden kan optimere farten. Med aerodynamikken som udgangspunkt har stort set alle hjelmproducenter lanceret en aero-road hjelm målrettet almindeligt linjeløb. Et eksempel på en sådan hjelm ser man f.eks. med Bontrager Ballista Casque – en hjelm der bl.a. bliver brugt af World Tour holdet Trek-Segafredo. Udfordringen ved hjelme som denne er at gøre den behagelig og ventileret at køre med, da man ofte opnår bedre aerodynamik ved et relativ lukket design og dermed formindsker mulighederne for ventilation omkring hovedet. Disse hjelme vil altså ikke have samme aerodynamiske egenskaber som man ser ved TT hjelme, men derimod have bedre udluftning, hvilket gør, at man også kan køre med de hurtige hjelme på varme dage eller sågar i bjergene.
Den klassiske landevejshjelm
Traditionelt vil man gerne have en racerhjelm der er let og luftig. På den måde kan man minimere vægten, der skal slæbes op over bjerget, samtidig med, at man med god ventilation, undgår at omkomme af varme. Et eksempel på en sådan hjelm finder med med Giro Aeon. Denne model udmærker sig ved mange og store ventilationskanaler, der driver en luftstrøm henover hovedet og køler rytteren på varme dage. På trods af denne åbenhed i hjelmen, er selve skelettet i hjelmen forstærket på en måde, der sikrer høj sikkerhed, men samtidig holder vægten lav. De umiddelbare fordele ved denne type hjelm, sammenlignet med en aero hjelm, er den lave vægt og høje ventilationsniveau.
Inden for de sidste par år har producenterne åbnet muligheden for hybridhjelme. Disse hjelme har som udgangspunkt mulighed for at have en god ventilation, men kan lukkes, således de opnår en mere aerodynamisk udformning, hvis dette er at foretrække i en given situation. Dette kan gøres på forskellige måder. Nogle producenter arbejder med en skal der sættes hen over hjelmen, der ellers som udgangspunkt er en klassisk racercykelhjelm. En anden model finder man på Kask Infinity. Her anvendes en form for skydeklap, der kan køres ned og lukke af for ventilationskanalerne og derved give hjelmen en mere strømlinet overflade. Denne funktion fungerer nemt i praksis.
MIPS – Multi-directional Protection System
Det svenske beskyttelses systemet MIPS findes i flere landevejs hjelme. Dette system sikrer, at man altid opnår den optimale beskyttelse fra hjelmen i tilfælde af styrt. Dette gøres da man i hjelmen har en specielt MIPS lag, der muliggør at hjelmen tilpasser sig til den retning, hvormed den påvirkes i et styrt. Dette kan findes i en model som Giro Synthe MIPS – en aerohjelm med god ventilation og optimal beskyttelse – en glimrende hjelm til landevejsløbet.