Tager man et kig på hybridcyklen, vil man kunne se en cykel, der minder om en MTB, men som samtidig har genkendelige træk fra en citybike. Det er netop disse to typer af cykler, som man har brugt under udformningen af hybridkonceptet. Rammen på en hybridcykel er let og stiv, hvilket gør, at den er god til kørsel på asfalterede veje. Samtidig vil man dog ofte opleve en affjedring i forgaflen, som giver cyklen et komfortabel præg, og derved også gør den velegnet til kørsel i skoven. Gearingen på en hybridcykel er også god til kørsel på landevej og skovsti. Ved nogle hybridcykler (f.eks. fra Giant og Trek) vil man opleve, at der er tre klinger foran ved kranksættet. Dette har del fordel, at man kan have en bred vifte af gear. Den store klinge kan have en relativ tung gearing, samtidig med at man med den mindste klinge kan opnå en gearing, der ligger tæt på det, man normalt ser på en MTB. Kassetten vil oftest være 9/10-speed kassette med en gearing, der rækker fra 11 tænder på det mindste tandhjul til 32 på det største hjul. Kassetten giver dermed et bredt udbud af gear, som imødekommer de omskiftelige krav.
Hybridcykler adskiller sig fra andre cykeltyper i valget af hjul og dæk. Når man kører i byen, vil dæk og hjul med samme bredde som på MTB, skabe unødig meget modstand. Derfor er denne type hjul ikke fordelagtige at køre på. Omvendt vil et almindeligt dæk fra en citybike ikke være godt i skoven, da det er for smalt og ikke har et mønster, som er tilpas groft til at stå fast i bløde underlag. Derfor har man på hybridcykler forsøgt at lave en mellemting, som består af et relativt smalt dæk, hvilket betyder mindre rullemodstand på glatte og flade underlag. Samtidig har dækket et grovere mønster end på citybikes, hvilket gør cyklen mere anvendelig i skoven.
Som man kender det fra MTB, kommer en hybridcykel oftest med skivebremser. Skivebremser er bare de mest anvendte indenfor MTB, og samtidig også de bedste bremser til en cykel med flere funktioner. Skivebremser slider ikke på fælgen. Desuden har de eminente bremseegenskaber, hvilket også kan komme cyklisten til gode på landevejen eller i byen, hvor gode bremseegenskab er garanti for sikkerheden. De fleste citybikes har indvendige gear, hvilket gør det muligt at anvende fodbremse. Dette er dog ikke muligt på en hybrid, som anvender udvendige gear. Fodbremser er heller ikke velegnede til skoven, da man ofte vil skride ud med baghjulet, da bremsen blokerer dette.
Hos Børkop Cykler sætter vi en stor ære i at give alle kunder en både personlig og professionel service. Dette gælder uanset, om du handler med os gennem vores online webshop eller vores fysiske butik i Børkop. Har du spørgsmål til nogle af vores produkter, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 75867228 eller mail: info@boerkopcykler.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.