3T Cycling

3T Cycling


Tecnologia del Tubo Torinese 

3T blev grundlagt under navnet ovenfor i byen Torino i Italien helt tilbage i 1961. Målet var at skabe kvalitetsprodukter til konkurrencecykling, og siden dengang har 3T været en stor faktor på markedet for komponenter til cykler på topplan. I de seneste år har 3T udmærket sig ved holdbare produkter i lette carbon materialer, der har sikret stor stivhed, lav vægt og lang levetid.  


3T har styr på cykling 

3T har siden grundlæggelsen i 1961 været garanti for et kvalitetsstyr til landevejscyklen og sidenhed TT cyklen, da disse begyndte at ramme markederne. Et eksempel på et sådan styr ser man ved modellen Ernova. Dette er et carbon styr i den absolut letteste klasse. Styret vejer således ind på blot 180 gr. Med den lave vægt kunne man frygte, at styret gik på kompromis med stivheden, hvilket dog ikke er tilfældet. Carbonfibrene er således med til både at sikre den lave vægt, men samtidig sikre en god stivhed i styret. Dette er 3T’s bud på et udpræget bjergstyr, men med den store fokus på aerodynamik i cykelsporten, har 3T leveret Aeronova. Aeronova er et bud på et aerodynamisk styr til landevejscyklen. Dette styr er – udformningen taget i betragtning - stadig et let styr på blot 205 gr. men helt central er den flade udformning af styret. Denne minimerer vindmodstanden omkring styret og gør dermed cyklen mere aerodynamisk. Ydermere har styret intern kabelføring, så disse heller ikke tager unødig vind, samt sikrer et skarpt design. 


3T kan også hjælpe dig i skoven 

Efter i mange år at have haft fokus på landevejscykling, åbnede 3T i år 2000 op for en MTB kollektion. Denne del af varekataloget indeholder både styr, forgafler, frem- og sadelpind til at imødekomme udfordringerne i skoven. Det specielle ved 3T’s forgaffel serie Rigid er, at der ikke er indbygget støddæmpere i forgaflen. Det er derimod en fullcarbon løsning. Det betyder, at man med denne forgaffel får en stivere løsning, men en god kraftoverførsel og en lav vægt. Styreegenskaberne er endvidere rigtig gode. Komforten i forgaflen er dog nedprioriteret i forhold til en forgaffel med støddæmpning, hvorfor en forgaffel som denne kan kræve mere teknik og fejdring i kroppen, end man ellers vil opleve. 


Exploro 

3T har lanceret en ramme ved navn Exploro. Ved første øjekast ligner det en regulær landevejsramme – hvilket dog ikke er tilfældet. Exploro rammen er tænkt som en hybrid model, der kan cykle både off- og on-road. Cyklen har derfor samlet det bedste fra de forskellige discipliner. Cyklen er aerodynamisk, en egenskab der ikke som sådan er central i skoven, men når man rammer asfalten, har man behov for den fart aerodynamikken kan bidrage med. Ydermere er cyklen af en geometri der betyder, at man kan anvende både landevejshjul, cross eller rigtige MTB hjul og dermed tilrettelægge sit greb i underlaget, afhængigt af, hvor man skal køre.