Gratis pakkeshop v. 299,- minus cykler
30 dages fuld returret
Cyklen leveres samlet og klar
E-mærket certificeret
Fremragende anmeldelser

Cykelhjul

Cykelhjul: Opgrader din cykels ydeevne og manøvredygtighed 

Med cykelhjul kan du opgradere din cykels ydeevne betragteligt. Oplev en forbedret køreoplevelse på både landvejen og i skoven med et par nye cykelhjul fra Børkop Cykler. Cykelhjul kan samtidig være med til at optimere din cykels hastighed og manøvredygtighed. Når du skal have nye cykelhjul, er noget af det første, du skal finde ud af, hvilken type hjul du gerne vil have. Her spiller faktorer som kørestil, præferencer og hvor det præcist er, at du gerne vil forbedre dig, ind. 

Aluminium eller carbon cykelhjul

Når man ser på cykelhjul generelt, er der to materialer, som er de mest anvendte. Det er aluminium og carbon. Hvis vi starter med aluminium, så er det et både slidstærkt og relativt let materiale. Bremseflader af aluminium vil have stor slidstyrke og gode bremseegenskaber. Hvis vi vender vores fokus mod carbonhjulet, så er det lettere og stivere end aluminiumshjul, men har derimod ikke samme slidstyrke. En bremseflade af carbon er derfor mindre effektiv end en af aluminium og kræver samtidig specielle bremseklodser. Dette skyldes, at varmeudviklingen ved friktionen kan være nedsættende for bremsefunktionen ved carbon.

Clincher hjul: Let at skifte og lappe slangen   

Clincher er en betegnelse for cykelhjul, der anvender dæk og slange til at holde luften i fælgen. Fordelen ved clincher hjul er, at man har mulighed for at skifte eller lappe slangen, uden at selve dækket nødvendigvis skal skiftes. Samtidig kan man ved behov nemt skifte fra et mere punkteringsresistent træningsdæk til et hurtigere racedæk. Dette kan vel at mærkes gøres uden at skulle en tur forbi cykelmekanikeren. Clincher hjul er en smule tungere og vil i nogle tilfælde have en smule højere rullemodstand end turbular og tubeless, som vil blive præsenteret i det følgende.

Tubular hjul: Den lukkede ring

Tubular cykelhjul er den klassiske raceløsning. Her har man luften i en lukket ring, der er limet på fælgen. Det vil sige, at man kun har et dæk, som er lukket. Denne løsning giver mulighed for et lettere hjul. Dette skyldes, at man ikke på samme måde skal kunne forankre dækket på fælgen, som man ser det ved clincher hjul. Derudover sparer man vægt, da dæk og slange er samlet i en løsning. Dette betyder også, at rullemodstanden er meget lav ved tubular hjul. Den største ulempe ved turbular hjul er, at man ikke er specielt godt beskyttet mod punkteringer. Skulle man være uheldig at punktere, vil dette kræve et skift af hele dækket. Dette er altså ikke noget, man lige kan klare i vejkanten. Derfor vil man sjældent anvende tubular hjul til træning.

Tubeless: Lav vægt og rullemodstand

Tubeless er en form for hybrid mellem clincher hjul og turbular hjul. Tubeless er en af de nyeste modeller på markedet. Ved tubeless har man et specielt dæk, som ikke indeholder en slange, men derimod slutter tæt på fælgen. Tubeless har lav vægt og rullemodstand, men er samtidigt sårbare overfor punkteringer og utætheder i systemet. Se efter det smarte tubeless hjul i vores store udvalg af MBT hjul og racer hjul. 

Hookless: En stærk og meget aerodynamisk løsning

Cykelhjul kan også fås med hookless fælge. Begrebet hookless dækker over, at fælgen ikke har den lille indvendige kant, som tubeless hjul normalt har. Fordelen ved at køre med hookless er mange. F.eks. er en hockless fælg stærkere end en almindelig fælg, da den ingen samlinger har. Samtidig er hockless fælge også mere aerodynamiske. Dette skyldes primært den manglende kant. En af ulemperne ved at køre hookles er, at det dæk, man kører med, skal være hookless ready. Dette er der stadigvæk ikke ret mange dæk, som er.

Fordele og ulemper ved at køre med høj- og lavprofil cykelhjul

Profilen på et cykelhjul beskriver, hvor høj fælgen på hjulet er. Set fra siden. Dette har stor betydning for hjulets aerodynamiske egenskaber. En højere profil betyder øget aerodynamik. Det medfører dog også, at hjulets styreegenskaber ændres. I sidevind vil man f.eks. opleve, at et højprofils hjul bliver fanget i vinden, hvilket gør, at det kan være svært at holde kursen. Dette er en af de vigtigste årsagerne til, at højprofil hjul ikke egner sig til bjergkørsel. Cyklen vil simpelthen være svær at styre på nedkørslerne. Som huskeregel kan man side, at de høje profiler (60 mm og opefter) hovedsageligt er til flade forhold eller enkeltarter. Her kan man også anvende pladehjul. De mindre profiler vil omvendt være optimale til kuperede og bjergrige forhold. 

Opgradering af dine cykelhjul

Du kan opgradere dine cykelhjul på flere forskellige parameter. F.eks. kan du køre med bedre lejer, et mere let rullende cykeldæk eller en lettere slange. Alle de forskellige brands har forskellige spidskompetencer. Så hvilket hjulsæt, der passer bedst til dig, afhænger af mange ting. Det kan f.eks. være et spørgsmål om, hvilken geargruppe du kører med. Hvis du f.eks. kører med en Campagnolo geargruppe, vil du måske også helst have et hjulsæt fra Campagnolo. Det samme kan gøre sig gældende ved Shimano. Udover det naturligvis er muligt at vælge, hvilken kassettehus du vil have på dine nye cykelhjul, er der både en sikkerhed og et statement forbundet med at køre med Shimano hjul til en Shimano geargruppe. På hovedparten af vores hjulsæt vælger du selv, om de skal passe til den ene eller den anden geargruppe. Så der er med andre ord godt med muligheder for at finde netop de hjul, der passer til dine ønsker og behov.

Hos Børkop Cykler har vi et stort udvalg af cykelhjul fra kendte brands som  

Hos Børkop Cykler har vi et stort og alsidigt udvalg indenfor alt til cykler. Vi sætter samtidig en stor ære i at give alle kunder en service, som både er personlig og professionel på en og samme tid. Dette gælder uanset, om du handler med os i vores online webshop eller vores fysiske butik i Børkop. Har du spørgsmål til nogle af vores produkter, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 75867228 eller mail: info@boerkopcykler.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.