Racer disc hjul

Henter data.
    Tilbud

    Hjulsæt Vision Team 30 Disc

    Vejl. pris: 2.599,00 DKK 2.299,00 DKK

    Tilbud

    Vision Team 30 Disc

    Vejl. pris: 3.099,00 DKK 2.649,00 DKK

    Tilbud

    Hjulsæt Fulcrum Racing 5 DB AFS QR

    Vejl. pris: 2.999,00 DKK 2.799,00 DKK

    Tilbud

    Mavic Cosmic Elite UST Disc CL

    Vejl. pris: 3.749,00 DKK 2.999,00 DKK

    Tilbud

    Campagnolo Zonda Disc

    Vejl. pris: 4.499,00 DKK 3.899,00 DKK

    Tilbud

    Shimano RS770 C30 Disc hjulsæt

    Vejl. pris: 5.899,00 DKK 4.599,00 DKK

    Tilbud

    Spinergy Z LITE Bladed Disc

    Vejl. pris: 5.999,00 DKK 5.499,00 DKK

    Tilbud

    Shimano RX 830 Hjulsæt Tubeless

    Vejl. pris: 9.299,00 DKK 5.999,00 DKK

    Tilbud

    Zipp 30 Course Disc

    Vejl. pris: 8.068,00 DKK 6.699,00 DKK

    Tilbud

    Hjulsæt Fulcrum Quattro Carbon Disc 12-15

    Vejl. pris: 10.999,00 DKK 6.999,00 DKK

    Tilbud

    Campagnolo Shemal Ultra Disc Clincher

    Vejl. pris: 8.999,00 DKK 7.599,00 DKK

    Tilbud

    Mavic Cosmic Pro Carbon Disc

    Vejl. pris: 9.099,00 DKK 7.699,00 DKK

    Tilbud

    Fulcrum Racing Zero Disc hjulsæt

    Vejl. pris: 9.999,00 DKK 7.999,00 DKK

    Tilbud

    ZIPP 302 Disc hjulsæt Centerlock

    Vejl. pris: 11.999,00 DKK 8.999,00 DKK

    Tilbud

    ZIPP 302 Disc Sort hjulsæt Centerlock

    Vejl. pris: 11.999,00 DKK 8.999,00 DKK

    Tilbud

    Mavic Cosmic Pro Carbon UST Disc

    Vejl. pris: 11.999,00 DKK 9.999,00 DKK

    Hjulsæt Scope R3D

    10.799,00 DKK

    Hjulsæt Scope R4D

    10.799,00 DKK

    Hjulsæt Scope R5D

    10.799,00 DKK

      Racer Disc Hjul

      I de sidste par sæsoner har skivebremserne bredt sig til landevejscykling, hvor det tidligere har været et bremsesystem der var forbeholdt til MTB cykler. Når skivebremserne flytter over på en racercykel betyder det dog, at cyklen opbygning ændrer sig på nogle centrale områder – herunder hjulene.


      Hvad er forskellen?

      Den store forskel på en skivebremse og den traditionelle fælgbremse er, at man flytter bremsepåvirkningen væk fra fælgen og ned på en ekstern skive – præcis som man kender det fra biler, motorcykler og altså MTB cykler. Den klassiske løsning, hvor man bremser på fælgen, medfører et stort slid på fælgen og forkorter dermed hjulets levetid. Ved skivebremser flytter man sliddet ned på en bremseskive, hvilket er med til at forlænge hjulets levetid, da man kan skifte bremseskiven, uden at skifte andre dele. Skivebremser vil ofte være drevet af et hydraulisk system, hvor fælgbremserne oftest er kabeldrevne systemer.


      Er skivebremser bedre?

      De to systemer har sine fordele og ulemper. Fordelene ved en skivebremse er, at man opnår en bedre bremseeffekt og bedre kontrol over bremseegenskaberne, end man oplever ved fælgbremser. Dette skyldes, at man ved en skivebremse har en bremse der ikke er påvirkelig for vejr, ophedning og kabelstræk, som det er tilfældet ved en fælgbremse. Et hydraulisk system sikrer således en god føling med bremserne under kørsel. Ulemperne ved systemet er at delene er dyrere og en smule mere besværlige at skifte. Derudover er systemet med til at øge cyklens vægt og forringe aerodynamikken, hvilket er to af de performance orienterede mål, som der er stor fokus på inden for cykelsport. Man kan således ikke sige den ene er bedre end den anden, men at de har deres styrker og svagheder afhængigt af, hvilke udfordringer man møder som cykelrytter.


      Hvordan påvirker det hjulet?

      Den mest åbenlyse forskel er, at hjulet der er beregnet til skivebremser ikke har en bremseflade på fælgen, som man normalt vil se på et landevejshjul. Det betyder at man har mulighed for, at optimere fælgen aerodynamisk, da man ikke skal tage højde for bremsefladen.

      At man kan fjerne bremsefladen, betyder også, at man fjerner overophedningsrisikoen ved carbonfælge, hvorfor man kan se et stort udvalg af carbon clincher modeller, der har skivebremser. Dette er med til at holde vægten nede, selvom systemet som helhed er en smule tungere end den traditionelle fælgløsning. Ofte vil hjulene også være bredere og kunne køre med bredere dæk, hvilket tendensen generelt har været i de sidste par sæsoner. Dette skyldes, at man har set lavere rullemodstand ved denne løsning, samt styreegenskaberne bliver forbedret for cyklen.

      Selve hjulet vil ydermere være forstærket på en anderledes måde, hvilket ikke er en synlig forskel. Dette skyldes at bremsekræfterne kommer fra et andet sted, end vanligt og dermed kræver en anden styrkefordeling for hjulet.  

      Vil du høre mere om racer disc hjul? Kontakt os gerne, for at få mere at vide om hvilke fordele og ulemper der kan være ved skivebremser på racercykler.