Olie

Henter data.
    Tilbud

    MUC-OFF Dry Lube Ptfe 50ml

    Vejl. pris: 59,00 DKK 39,00 DKK

    Tilbud

    Brunox Deo spray 100ml

    Vejl. pris: 69,00 DKK 60,00 DKK

    Tilbud

    Morgan Blue Olie Syn Lube Course 125ml

    Vejl. pris: 99,00 DKK 69,00 DKK

    Tilbud

    Squirt Low Temp Lube 120ml

    Vejl. pris: 99,00 DKK 69,00 DKK

    Tilbud

    Morgan Blue Dry wax olie

    Vejl. pris: 119,00 DKK 75,00 DKK

    Tilbud

    Muc-off Dry PTFE Chain Lube 400ml

    Vejl. pris: 129,00 DKK 89,00 DKK

    Tilbud

    MUC-OFF Minus 50 Lube 50 ml

    Vejl. pris: 99,00 DKK 89,00 DKK

    Tilbud

    Morgan Blue Olie ekstra dry lube MTB

    Vejl. pris: 139,00 DKK 99,00 DKK

    Tilbud

    Morgan Blue Race Road Olie

    Vejl. pris: 139,00 DKK 109,00 DKK

    Tilbud

    MUC-OFF Wet Lube - C3 Ceramic 120 ml

    Vejl. pris: 149,00 DKK 109,00 DKK

    Tilbud

    Kædeolie C3 Dry Ceramic Lube 50ml

    Vejl. pris: 139,00 DKK 118,00 DKK

      Olie 

      Olie er en af de vigtigste vedligeholdelses produkter til cykelrytteren på tværs af disciplinerne. Olie sikrer at de bevægelige dele holder længere og at cyklen fungerer så godt, som muligt. Valget af olie er dog ikke bare at tage den første og den bedste, da der findes forskellige olier til forskellige forhold. 

      En smurt kæde sparer watt 

      En kæde der løber godt er alpha og omega for en god cykel. Kædens løb kan gøres lettere ved at smøre den med den rigtige olie. De bevægelige dele kan, med smøring, spares for meget slid – hvorfor udstyret holder længere. Derudover vil en ren og velsmurt kæde kunne spare watt for cykelrytteren, således man faktisk kører hurtigere med en velholdt kæde end det er tilfældet med en tør og beskidt. 

      Våd olie til våde forhold 

      Olie har forskellige grader af tørhed, hvilket giver olien forskellige egenskaber og derigennem mulighed for, at målrette valget af olie til forholdene der skal køres i. En våd olie vil typisk være en smule mere tyktflydende end det er tilfældet for en tør olie. En våd kæde olie er målrettet våde og mudrede forhold da den ikke så let skyldes/slides af, hvorfor den holder smøreevnen længere. Derudover vil den være bedre til at afsky vand fra kæden, således den forbliver olieret, fremfor våd og tilsandet. Ulempen ved en sådan olie er, at den ikke er helt så letløbende, hvorfor kæden ikke kører helt lige så let, som ved en meget tør olie. 

      Tør olie når solen skinner 

      Tør olie er målrettet til tørre omgivelser. En tørolie vil typisk være tyndere i konsistensen end den våde. Det betyder også at kæden løber hurtigere og derved kan man spare lidt mere på watt siden. Omvendt holder en smøring ikke så længe, som det er tilfældet ved en våd olie. En kæde smurt med tør olie skal ofte smøres for hver 150-200 km.  

      Den er ikke i samme omfang vand- og skidtafvisende som en våd olie, hvilket dog ikke er ligeså nødvendigt i tørre omgivelser. Man vil ofte opleve at kæden er nemmere at holde skinnene ren med en tør olie, da den ikke på samme måde ”holder” på skidtet, som en tykkere, våd olie kan gøre. 

      Det er ikke kun kæden der kan bruge olie 

      Som det indledningsvist blev nævnt kræver alle bevægelige dele en eller anden form for smøring, for at sikre holdbarhed og optimal funktion. I forhold til lejer i cyklen skal man bruge fedt produkter, men kabler, bremser og skiftegreb kan smøres med olie hvis man oplever behov herfor. Dette kræver dog en olie der er tyndere en kæde olie og det kan være en idé at snakke med sin cykelmekaniker for at høre hvad der er bedst til disse dele.