Tri styr

Henter data.

      Tristyr


      Når man skal udfordre uret i enten en triatlon eller på en enkelstart, er et af de vigtigste værktøjer et godt aerodynamisk styr. Styret med de aerodynamiske bøjler har deres oprindelse i triatlon og bevægede sig ind i cykelsporten tilbage i 1989, hvor Greg Lemond vand Tour de France med blot 8 sekunder ned til den franske darling Laurent Fignon. En sejr der blev sikret på sidste dagens enkelstart i Paris, hvor Lemond netop anvendte det aerodynamiske styr som den eneste i feltet. Efter den vigtige sejr gik der ikke længe før hele det professionelle cykelfelt anvendte det aerodynamiske styr.


      Den aerodynamiske forskel


      Et tri styr adskiller sig tydeligt i sin opbygning fra det normale racerstyr. Således er opbygningen mere flad og profilen på styret minder mere om noget fra en flyvinge. Denne opbygning af styret mindsker frontalarealet af selve styret og skaber en mere glidende luftstrøm omkring styret. Dette medfører at man nemmere overvinder cykelrytterens største fjende – vindmodstanden. Dertil kan lægges de aerodynamiske, fremskudte bøjler. Disse gør det muligt for rytteren at indtage en position der er mere fremlænet end på et almindeligt styr. Ydermere giver bøjlerne mulighed for en smal position, hvilket sammen med den lave position mindsker frontalarealet endnu mere.


      Disse styr vil ofte være tungere, end man se ved almindelige racerstyr, hvilket dog ikke har samme betydning, da man ofte kører flade ruter, hvor den aerodynamiske fordel langt overstiger den minimale vægtøgning.


      Den rette position


      Når man skal have et tristyr er der mange muligheder og man har ofte mulighed for at justere forskellige indstillinger for at opnå den mest optimale position. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad der er mest optimalt til den enkelte rytter og det enkelte formål. Således er det ikke nødvendigvis altid det bedste at være så aerodynamiske som muligt, da dette sjældent er særlig komfortabelt. Skal man køre et længere triatlon stævne har komfort en betydning, hvorfor man skal finde en mellemvej mellem det komfortable og det aerodynamiske, målet er en position man kan holde i 180 km og stadig læbe bagefter. Omvendt vil man på en enkelstart over 30 km, bare gerne være hurtig. Derfor ser man ofte cykelryttere side meget aggressivt, da komfort ikke er et element for disse udøvere


      Styret giver i sig selv mange justeringsmuligheder. PRO Evo Missile er således en basebar, hvor man har mulighed for at justerer hvor bredt de aerodynamiske extensions skal sidde, hvilket giver et mere fleksibelt basebar system. Dertil kan man finder forskellige typer af extension, hvor en model som PRO Missele J-bend er relativ flad, med en mindre bue giver en strømlinet og flad position med hænderne, men omvendt an være meget hård for håndleddet, samt ikke har helt samme komfortable kontrol som f.eks. Missile Evo Ski-bend, der er mere stejl.


      Clip-on extensions


      Står man foran sit første lille triatlon stævne, eller går man og overvejer om det kan betale sig at smide penge efter en ny TT-cykel, så kan man afprøve noget af oplevelsen ved et par clip-on extension. Dette er de aerodynamiske bøjler, som kan monteres på et almindeligt racer styr og


      dermed være med til at minimere vindmodstanden, selvom man kører på en almindelige racercykel, der ikke i samme grad er bygget aerodynamisk. Enve Clip-On TT er en model der giver muligheden for at afprøve positionen på en almindelig racercykel. Dog vil man have en noget mere komfortabel position end man vil opleve på en rigtig TT/Triatlon cykel. Ydermere har man ikke gearskiftet siddende i extension, som man vil have på en rigtig TT/Triatlon cykel.