I de sidste par år har skivebremserne bredt sig til landevejscykling med hastige skridt. Tidligere har skivebremser været et bremsesystem, der har været forbeholdt MTB cykler. Når skivebremserne bliver mere og mere hyppige på racercykel, medfører dette dog også, at cyklens opbygning ændrer sig på nogle helt centrale områder f.eks. hjulene.
Den store forskel på en skivebremse og den traditionelle fælgbremse er, at man flytter bremsepåvirkningen væk fra fælgen og ned på en ekstern skive. Præcis som man kender det fra biler, motorcykler og MTB cykler. Den klassiske løsning, hvor man bremser på fælgen, medfører et stort slid på fælgen og forkorter samtidigt hjulets levetid. Ved skivebremser flytter man i stedet sliddet ned på en bremseskive, hvilket er med til at forlænge hjulets levetid. Dette skyldes, at man kan skifte bremseskiven uden at skulle skifte andre dele på cyklen. Skivebremser vil ofte være drevet af et hydraulisk system, hvor fælgbremserne derimod er drevet af kabeldrevne systemer.
De to bremsesystemer har på hver sin vis både fordele og ulemper. Fordelene ved skivebremser er, at man får en supergod bremseeffekt og kontrol over bremseegenskaberne. Dette skyldes, at man ved en skivebremse har en bremse, der ikke bliver påvirket af vejr, ophedning eller kabelstræk. Et hydraulisk system sikrer samtidigt en god føling med bremserne under kørsel. Ulemperne ved skivebremser er, at delene er dyrere og en smule besværlige at skifte. Derudover er skivebremser med til at øge cyklens vægt og forringe aerodynamikken. Netop vægt og aerodynamik er to af de afgørende parametre indenfor cykelsporten. Den rette konklusion må derfor være, at man ikke kan sige, at skivebremser er bedre end fælgbremser. Fælgbremser og skivebremse har hver deres styrker og svagheder afhængigt af, hvilke udfordringer man kommer ud for som cykelrytter.
Hvilken indflydelse har skivebremserne på hjulet?
Den mest åbenlyse forskel er, at hjul, der er beregnet til skivebremser, ikke har en bremseflade på fælgen, som man normalt vil opleve på et landevejshjul. Dette medfører, at man har mulighed for at optimere fælgen aerodynamisk, da man ikke skal tage højde for bremsefladen. At der ingen bremseflade er på skivebremser, har også den fordel, at overophedningsrisikoen ved carbon fælge ikke er til stede. Derfor ser man også et stort udvalg af carbon clincher modeller, der har skivebremser. Den manglende bremseflade er også med til at holde vægten nede. Systemet som helhed er dog stadigvæk en smule tungere end den traditionelle fælgløsning. Ofte vil hjulene også være bredere og kunne køre med bredere dæk. Dette skyldes, at man har en lavere rullemodstand ved skivebremser. Styreegenskaberne er også blevet markant forbedret. Det samme gør sig gældende for hjulet. Dette skyldes, at bremsekræfterne kommer fra et andet sted, og dermed kræver en anden styrkefordeling for hjulet.
Hos Børkop Cykler har vi stort sortiment indenfor alt, når det kommer til cykler. Vi har samtidig et dygtigt og fagligt meget kompetent personale, som altid står klar til at give dig den bedste vejledning og betjening. Dette gælder uanset, om du handler med os i vores online webshop eller vores fysiske butik i Børkop. Har du spørgsmål til nogle af vores produkter, så tøv endelig ikke med at kontakte os på tlf. 75867228 eller mail: info@boerkopcykler.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.