Proteinpulver

Henter data.

      Proteinpulver

      Efter en hård træning vil kroppen typisk være i et lille energiunderskud, samtidig med at der skal startes en genopbygningsproces, som respons på det træningsstress kroppen har været udsat for. Her kan det være en idé at anvende en proteindrik af proteinpulver til at give kroppen de nødvendige substrater tæt på træningens afslutning. 


      Øget protein indtag eller timing? 

      I virkeligheden er der ikke meget der tyder på, at man i forbindelse med træningen skal øge sit protein indtage yderligere. For det første vil indtaget naturligt stige, ved at man blot spiser mere mad, for at opretholde energibalancen i kroppen.  For det andet er behovet ikke som sådan forøget, set over en hel dagscyklus. Dog kan der være et element i timingen af indtaget, hvor man tæt på en trænings afslutning vil se at kroppen arbejder med restitutionen, og at det derfor kan være en fordel at give kroppen noget at arbejde med umiddelbart efter en træning og derigennem fremme restitutionen Dette er især relevant hvis man har flere træningspas på en dag eller blot meget kort tid til næste tur – hvilket er meget aktuel i triathlon sammenhænge. 


      Hvor meget skal jeg have? 

      Efter en træning vil en typisk tommelfingeregel for proteinindtaget være omkring 20 gr. Da det er her optaget er optimalt. Der kan være variationer individuelt på baggrund af din størrelse. Bruger man proteinpulver som f.eks. Ecoprotein vil man med en portion på 25 gr. pulver opnå et proteinindtag omkring de 20 gram. Ecoprotein er et økologisk mærke, der producerer proteinpulver baseret på mælkeprotein, hvor man oplever en kompleks sammensætning af amino syrer, og derfor opnår et godt indtag af forskellige proteiner til genopbygningen af kroppen. Ecoprotein tilsætter hverken smag eller sukker, men leverer derimod proteinpulver i sin reneste form. 

      Proteinpulver kan dog også fås med forskellige smagsvarianter – alt fra chokolade til mango – det skulle altså være muligt at finde lidt for enhver smag. 


      Weight gainer for en cykelrytter? 

      Weight gainer er et produkt der blot ved navnet, vil skræmme de fleste cyklister væk! Men produktet er i virkeligheden blot en proteindrik med en større mængde af kulhydrat. Dette betyder, at man med en sådan drik vil kunne fylde sukkerdepoterne op på samme måde, som man kan fylde protein på tanken og derved optimere restitutionen. LinusPro Weight Gainer har således 56 gr kulhydrat og 31 gr. Protein pr. 100 gr. og man sikrer derved en god portion energi til kroppen. Dette produkt findes – som det også er tilfældet ved protienpulver– i en række forskellige smagsvarianter. Det kan være en god idé ved konkurrencer over flere dage eller flere træningspas om dagen at påfylde depoterne med både kulhydrat og protein.