Tager man et kig på hybridcyklen, ser man en cykel, der minder om en MTB, men som samtidig har genkendelige træk fra en citybike. Det er netop disse to typer af cykler, som man har brugt under udformningen af hybridkonceptet. Rammen på en hybridcykel er let og stiv, således den er god at køre på asfalterede veje med. Samtidig vil man dog ofte opleve en affjedring i forgaflen, som giver cyklen et komfortabel præg, og derved gør den velegnet til kørsel i skoven. Gearingen på en hybridcykel er også god til kørsel på både landevej og skovsti. Ved nogle hybridcykler vil man opleve, at der er tre klinger foran ved kranksættet f.eks. ved nogle af Trek og Giants modeller. Dette har del fordel, at man kan have en bred vifte af gear. Den store klinge kan have en relativ tung gearing, samtidig med at man med den mindste klinge kan opnå en gearing, der ligger tæt på det, man normalt ser i MTB verdenen. Kassetten vil oftest være 9/10-speed kassette med en gearing, der rækker fra 11 tænder på det mindste tandhjul og op til 32 på det største hjul. Kassetten giver altså også et bredt udbud af gear, der imødekommer de omskiftelige krav.
Hybridcykler adskiller sig fra andre cykeltyper i valget af hjul og dæk. Når man kører i byen, vil dæk og hjul med samme bredde som på MTB, skabe unødig meget modstand, og derfor ikke være fordelagtige at køre på. Omvendt vil et almindeligt dæk fra en citybike ikke være godt i skoven, da det er for smalt og ikke har et mønster, der er tilpas groft til at stå fast i bløde forhold. Derfor har man på hybridcykler forsøgt at lave en mellemting, som består af et relativt smalt dæk, hvilket betyder mindre rullemodstand på glatte og flade underlag. Samtidig har dækket et grovere mønster end på citybikes, hvilket gør cyklen mere anvendelig i skoven.
Som man kender det fra MTB, har en hybridcykel oftest skivebremser, da dette bare er de mest anvendte indenfor MTB, og dermed også de bedste bremser til en cykel med flere funktioner. Skivebremser slider ikke på fælgen. Samtidigt har de eminente bremseegenskaber, hvilket også kan komme cyklisten til gode på landevejen eller i byen, hvor gode bremseegenskab er garanti for sikkerheden. De fleste citybikes har indvendige gear, hvilket gør det muligt at anvende fodbremse. Dette er dog ikke muligt på en hybrid, der anvender udvendige gear. Fodbremser er heller ikke velegnede til skoven, da man ofte vil skride ud med baghjulet, da bremsen blokerer dette.
Hos Børkop Cykler sætter vi en stor ære i at give alle kunder en både personlig og professionel service. Dette gælder uanset, om du handler med os gennem vores online webshop eller vores fysiske butik i Børkop. Har du spørgsmål til nogle af vores produkter, er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 75867228 eller mail: info@boerkopcykler.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.