Bremseklodser

Henter data.

      Bremseklodser – det er vigtigt at kunne stoppe! 


      Det er naturligvis vigtigt at kunne bremse på sin cykel. De fleste cykler anvender enten fælgbremser eller skivebremser og i begge tilfælde afhænger bremseevnen i høj grad af bremseklodserne. Det er klart, at man altid skal sørge for ikke at køre rundt med slidte bremseklodser, da dette både nedsætter sikkerheden, men samtidig kan ødelægge hjul og materiel. Derudover skal man være bevidst om hvilken bremseklods man anvender – der kan nemlig væres stor forskel. 

      Fælgtypen afgør bremseklodsen 


      Har man traditionelle fælgbremser, som man oftest ser på landevejscykler, skal man være opmærksom på hvilken fælgtype man kører med. Bremsefladen er ofte lavet af aluminium, carbon eller en speciel grafit/carbon kombination. Materialet afgør hvilken bremseklods der skal bruges, da der opleves forskellige udfordringer med materialerne. 
      Bremseflader af carbon er sværere at bringe ned i fart. Det skyldes at fibrenes overflade giver fælgen mindre friktion, hvorfor bremselængden forlænges. Ydermere kan stor varmeudvikling svække carbon fibrene, der som bekendt er limet sammen. Dette betyder at man til carbon flader har ønsket at lave bremseklodser der kan forkorte bremselængden, samtidig med at varmeudviklingen ved nedbremsning, formindskes. Et eksempel på en sådan klods finder man i Swissstops Flash Pro Black Prince. Denne klods lever op til udfordringerne for en carbon fælg.  
      Til gengæld vil Swissstops Falsh Pro BXP egne sig bedre til aluminiums bremseflader. En aluminiumsbremseflade er ikke i same omfang udsat ved den store varmeudvikling, som det er tilfældet ved Carbon fælge. Det betyder at man i en aluminiums bremseklods og – flade vil opleve en højere friktion – hvilket forkorter bremselængden. 
      Den rigtige bremseklods er altså med til at øge sikkerheden og styreegenskaberne, men sørger også for minimalt slid på fælgen, så denne kan holde længere tid. 

      Én Bremseklods til hvert hjul! 


      Har man forskellige hjulsæt, med forskellige bremseflader er det vigtigt at man ikke anvender samme bremseklods på de forskellige flader. Nogle producenter har udviklet bremseklodser der kan gå på begge typer af bremseflader – men her skal man være særligt opmærksom på at nedbremsninger på aluminiums flader kan resultere i små metal spåner i bremseklodsen. Sætter man herefter et carbon hjul på, og bremser med samme klods, vil disse spåner flå fibrene i stykker og hjulet kan dermed bliver alvorligt skadet. 


      Skivebremsen skal også vedligeholdes 


      Skivebremser har i mange år været den foretrukne løsning på MTB fronten, men har fornylig gjort sit indtog i landevejscykling. Fordelen ved skivebremser er at de bremser rigtig godt, samtidig med de ikke slider på fælgen – som det er tilfældet ved fælgbremser. Skivebremser fungerer ved bremseklodser der klemmer sammen om en skive koblet til hjulet. Således er det denne skive og selve bremseklodserne der bliver slidt i stedet. Bremseklodser til skivebremser ser en smule anderledes ud, men har i bund og grund samme udfordringer: nedsætte varmeudvikling og afkorte bremselængden. Materialerne af selve bremseklodsen kan variere, men alt i alt handler det om at skifte bremseklodsen, før denne er slidt ned for at opnår optimal sikkerhed og bremselængde