Bagskifter

Henter data.

      Bagskifter


      Bagskifteren er et vigtigt element i en geargruppe, da det er den der sørger for at skifte gearene på kassetten. Men en bagskifter er ikke blot en bagskifter. De finde si forskellige modeller, mekanisk, elektronisk eller sågar i aerodynamiske udformninger. 

      Bagskifterens radius og armens længde 


      Bagskifteren skal passe til de antal gear man har på cyklen. Når man køber en geargruppe har denne en betegnelse – f.eks. 10-speed. Dette betyder at gruppen har 10 tandhjul på kassetten. Skal man derfor ud og have en ny bagskifter skal, man være sikker på at denne bagskifter passer til geargruppen og altså kan spænde bredt nok. Derudover kan man komme ud for, at bagskifterens arm ikke er lang nok. Dette ses ofte i sammenhæng med at man skifter fra compact klinger til normale, større klinger. I det tilfælde skal der måske en ny bagskifter til, da den gamle ikke er lang nok til at klare overgangen. 

      En aerodynmisk bagskifter! 


      Visse producenter har markedsført enten dele eller hele bagskiftere der har forskellige egenskaber. Danske Ceremic Speed er et eksempel, da de både har produceret pulley hjul, men også har lanceret deres Ceramic Speed Oversized Pulleys – der er en hel arm og pulley hjul i større størrelse, hvilket skulle nedsætte friktionen og gøre kædeløbet lettere. 
      Et andet eksempel finder man hos firmaet Vision. Deres Vision Metron Rear Derailleur er målrettet TT og triathlon med et aerodynamiske design der skal gøre cyklen mere strømlinet og dermed hurtigere. 

      Den elektroniske bagskifter 


      Med de nye elektroniske geargrupper fra Shimano(Di2), SRAM(ETap), Campagnolo(EPS) og FSA(K-Force WE) – er der naturligvis kommet elektroniske bagskiftere på markedet. Disse skiftere adskiller sig fra de almindelige mekaniske, ved at de selv kan justerer ind, hvis der opleves problemer med gearskiftet undervejs på en cykeltur. På den måde undgår man at skulle stoppe og skrue på gearkablerne. De fleste grupper er ikke komplet trådløse, men vil have en ledning til bagskifteren – kun SRAM har lavet en trådløs model, hvorfor man på bagskifteren til SRAM ETap vil finde et batteri, der styrer aktivteten af bagskifteren.